چه عواملی باعث خراب شدن یا از بین رفتن کاغذ حرارتی می‌شود؟

بیشتر کسب و کارها کاغذ حرارتی را به صورت عمده خریداری می کنند تا اطمینان حاصل کنند که در میانه کار با کمبود کاغذ مواجه نمی‌شوند. علاوه بر این، آنها این کار را برای صرفه جویی در هزینه انجام می‌­دهند، زیرا احتمالاً در خرید عمده تخفیف دریافت می­‌کنند. با این حال، بخاطر حساس بودن کاغذ حرارتی، باید به صورت صحیح نگهداری یا انبار شود.

نکاتی برای نگهداری صحیح کاغذ حرارتی

  • نحوه صحیح ذخیره سازی و نگهداری کاغذ حرارتی:

کاغذ حرارتی باید در مکان­های خنک، خشک و به دور از نور مستقیم، ترجیحا در کمد نگهداری شود. رطوبت محل نگهداری بهتر است کمتر از 65 درصد باشد،  و در طول سه سال اول تولید، دمای محیط می‌بایست کمتر از 77 درجه فارنهایت یا 25 درجه سانتیگراد باشد.

  • حفظ یکپارچگی تصویر:

کاغذ حرارتی از رنگ و واکنش‌دهنده‌های  شیمیایی برای تشکیل تصویر استفاده می‌کند. به این ترتیب به منابع نور ماوراء بنفش مانند نور خورشید و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور مصنوعی  مانند نور لامپ حساس است. حتی اگر دمای تشکیل تصاویر روی کاغذ­های حرارتی 158 سانتیگراد تبدیل شود درجه فارنهایت باشد، باید مراقب باشید زیرا درصورتی که بیشتر از 24 ساعت، کاغذ­هایی که در مناطقی با رطوبت بالا و دمای کمتر از 104 درجه فارنهایت سانتیگراد تبدیل شود نگهداری می‌شوند،  می تواند یکپارچگی تصویر را تحت تأثیر قرار دهد. یکی از راه‌های جلوگیری از محو شدن چاپ کاغذهای حرارتی، نگهداری کاغذ حرارتی در مکان هایی  است که در معرض نور UV کمتری قرار دارند.

  • ماندگاری تصویر:

در شرایط عادی، ماندگاری تصویر کاغذ حرارتی معمولی باید حداقل 10-7 سال باشد و برای کاغذ حرارتی با عمر تصویر طولانی تا 20 سال افزایش می­یابد. با این فرض که کاغذ را در شرایط بهینه نگهداری می کنید. یعنی دور از منابع نور مستقیم، شرایط مرطوب و در انبار خنک نگهداری شود.

در آخر، بهترین راه برای نگهداری کاغذ حرارتی دوری از منابع مستقیم حرارت و نور است. یعنی کاغذ حرارتی را در مکانی خنک، خشک و تاریک نگهداری کنید. محل نگهداری باید عاری از الکل، رطوبت بالا یا بخارات شیمیایی باشد. علاوه بر این، هنگام نگهداری از کاغذ، از چسب استفاده نکنید و از طرز صحیح نگهداری آن اطمینان حاصل کنید، زیرا نامناسب بودن شرایط محیطی، باعث محو شدن تصاویر می شود. برای اطلاعات بیشتر و تهیه  رول های کاغذ حرارتی مناسب  با شرکت کاغذ حساس نمابر مهر در تماس باشید.

کاغذ با کیفیت چه ویژگی‌هایی دارد؟

امروزه در سراسر جهان شرکت­‌های زیادی تولید کاغذ حرارتی را برعهده دارند و برندهای زیادی از این نوع کاغذها درحال عرضه به بازار هستند. اما در این میان، برندهای معتبر و شناخته شده کمی وجود دارند که کاغذهایی با کیفیت مطلوب ارائه می­کنند.

درکنار تمامی شرایط مناسب نگهداری کاغذ حرارتی، که قبلا عنوان شد، عواملی نیز وجود دارند که در انتخاب یک کاغذ حرارتی با کیفیت به ما کمک می­‌کند. گاهی پیش می­‌آید که تمامی نکات نگهداری از کاغذ حرارتی را رعایت کرده‌­اید اما باز هنگام استفاده از آن دچار مشکل می­‌شوید. علت چیست؟

یک کاغذ خوب و با کیفیت باید دارای ضخامت مناسب، پرزدهی کم  و رنگ پذیری چاپ ایده‌­آلی داشته باشد. اگر هرکدام از این المان­‌ها در تولید کاغذ رعایت نشده باشد، ممکن است به دستگاه چاپ کاغذ شما آسیب وارد کند. به همین دلیل است که توصیه می­‌شود به‌جای استفاده از کاغذ ارزان و با کیفیت پایین، از کاغذ با کیفیت استفاده شود.

ویژگی‌­های‌ کاغذ‌ با کیفیت:

درواقع کاغذ مورد استفاده برای هر کاربردی، ویژگی‌های منحصر به فرد خودش را داراست. مثلا کاغذ مورد استفاده در دستگاه‌­های کارتخوان نباید همانند کاغذ مورد استفاده در دستگاه‌­های پزشکی مانند کاغذ نوار قلب باشد زیرا در هرکدام، ویژگی­‌هایی مهمی دارد که در دیگری شاید اهمیت چندانی نداشته باشد. 

کاغذ حرارتی، همانند هر محصول دیگری، ممکن است در معرض عوامل مختلفی قرار بگیرد که به خراب شدن یا از بین رفتن آن منجر شود. برخی از عوامل مهمی که ممکن است باعث آسیب به کاغذ حرارتی شوند عبارتند از:

  1. کیفیت چاپ: کاغذ حرارتی با کیفیت باید توانایی چاپ تصاویر و متون با وضوح و رزولوشن بالا را داشته باشد. این ویژگی اهمیت بسیاری در چاپ فیش‌ها، فاکتورها، برچسب‌ها و تصاویر دارد.
  1. سرعت چاپ : کاغذ حرارتی با‌کیفیت باید بتواند با سرعت مناسب چاپگرهای حرارتی، قابلیت چاپ را دارا باشد. این ویژگی در محیط‌هایی که نیاز به چاپ حجم زیادی دارند، بسیار مهم است.
  1. عدم تغییر رنگ در طول زمان: کاغذ حرارتی با کیفیت باید توانایی حفظ رنگ‌ها و تصاویر چاپ شده را داشته باشد تا به مرور زمان تغییر رنگی نداشته باشد. این ویژگی به ماندگاری چاپ‌ها کمک می‌کند.
  1. مقاومت در برابر حرارت و UV: کاغذ حرارتی با کیفیت باید مقاومت در برابر حرارت و تأثیرات مخرب اشعه UV داشته باشد. این ویژگی‌ها برای کاغذهایی که در محیط‌های داغ و در فضای باز استفاده می‌شوند، حیاتی هستند.
  1. مقاومت در برابر رطوبت: کاغذ حرارتی با کیفیت باید مقاومت در برابر رطوبت داشته باشد تا از ایجاد جوشکاری یا افت کیفیت چاپ در شرایط مرطوب جلوگیری کند.
  1. بدون مواد شیمیایی زیان آور: کاغذ حرارتی با کیفیت باید بدون مواد شیمیایی زیان‌آور برای سلامتی انسان و محیط زیست باشد.
  1. سازگاری با دستگاه‌های مختلف: کاغذ حرارتی با کیفیت باید با دستگاه‌های چاپ حرارتی مختلف سازگاری داشته باشد تا انعطاف‌پذیری بیشتری در استفاده داشته باشد.
  1. تأییدیه‌ها و استانداردهای کیفیت: کاغذ حرارتی با کیفیت معمولاً دارای تأییدیه‌ها و استانداردهای کیفیتی مانند ISO 9001 یا ISO 14001 است که به تضمین کیفیت کمک می‌کنند.
  1. قیمت مناسب: کاغذ حرارتی با کیفیت باید با قیمت مناسبی در دسترس باشد تا به تعادل بین کیفیت و قیمت برسد.
 

با انتخاب کاغذ حرارتی با این ویژگی‌ها، می‌توانید از چاپ با کیفیت و دوام بالا در دستگاه‌های حرارتی خود اطمینان حاصل کنید.

جهت خرید کاغذ حرارتی با کیفیت، کلیک کنید.